Custom Search

Saturday, February 28, 2009

USAH SESALI PERISTIWA LALU


Dalam melayari bahtera hidup ini, kadang kala peristiwa menyayat hati sering menghantui kita. kegagalan dalam bercinta, terkandas dalam peperiksaan, kehilangan orang yang tercinta, adalah sebahagian contoh yang menghilangkan semangat, menggaburkan azam dan harapan, merasa keperitan jiwa yang tidak terhingga. Setiap kali kita mengenangkannya, sudah pasti kita akan mengalirkan air mata, merasa sayu dan hilang punca.

Bersabarlah dan marilah kita merenung sejenak dan menganalisa fakta ini: perisitiwa yang berlalu tetap berlalu. Yang hilang tetap hilang. Yang gagal tetap gagal. Usahlah kita menghabiskan masa kita yang bernilai ini menyesali sunnah kehidupan. Ini semuanya ujian Allah S.W.T. Marilah kita guna masa kini untuk kita meredhakan apa yang berlaku dan bermuhasabah diri. Kuatkan azam, atur strategi berasaskan kekuatan yang kita miliki untuk berjaya dan berbahagia dimasa hadapan.

Allah S.W.T. telah berfirman:
"Tidak ada suatu pun kesusahan (atau musibah) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah. Sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memberi hidayah kepada hatinya (lalu menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar). (Ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." (Al Taghabun:11)

Renungilah:
Usah sesali peristiwa lalu
Usah risau masa akan datang
Gunakan sepenuhnya masa kini
untuk mencari keredhaan Ilahi.

No comments:

Post a Comment